Choose language

Zakenpartner van de week bij BNR Nieuwsradio: Diana Kooij

Diana Kooij, HR Directeur bij Visma YouServe was zakenpartner van de week bij BNR Nieuwsradio. Ze vertelt onder andere over wie ze is, de organisatieverandering, cultuurverandering en welke uitdagingen en trends ze binnen HR ziet én hoe Visma YouServe hiermee omgaat. Lees het interview hieronder. Diana was dagelijks te horen vanaf 31 oktober tot en met 4 november om 13:40 uur.

Gepubliceerd op: 16 november 2022

Wie is Diana Kooij?

Kooij: "Ik kom uit een ondernemersfamilie, en dat heeft mij enorm gevormd. Als klein meisje had ik niet de keuze om buiten te spelen uit school. Eerst moest er meegeholpen worden in het bedrijf. Als kind vond ik dat niet altijd leuk, maar dat heeft me wel geleerd dat niet alles vanzelf gaat. 

“Als je iets wilt, moet je daar heel hard voor werken. Wat ik vooral heb geleerd is om zowel als werknemer én ondernemer naar zaken te kijken." 

Hiervoor heb ik zowel in de leisure, offshore als de zakelijke dienstverlening gewerkt. Ik heb veel gezien en weet hoe het er aan toe kan gaan met bijvoorbeeld reorganisaties, snelle groei en medewerkerstevredenheid. Ik zie vaak dezelfde vraagstukken voorbij komen die te maken hebben met waar een organisatie staat. Als HR heb je daar een grote rol in. Je wilt een sparringpartner zijn voor zowel de directie als de werknemer.

Ik werk graag samen met mijn team, zonder mijn team heb ik geen bestaansrecht. Wat ik fijn vind aan mijn team, is dat we elkaar echt helpen. Het gevoel dat je er niet alleen voor staat is voor mij een hele belangrijke waarde. Ik zou mezelf omschrijven als een vrolijk persoon die graag lol maakt, maar ook een harde werker is. Ik haal het uiterste uit mezelf, kijk graag vooruit en denk liever niet in problemen. Als die er zijn, kijk ik naar de oplossing."

Visma YouServe is afgesplitst van Visma | Raet, hoe is dat in zijn werk gegaan?

“Visma YouServe is vorig jaar in augustus afgesplitst van Visma | Raet. 1500 medewerkers werden verdeeld over twee organisaties. Visma Raet ging zich focussen op de not-for-profit Markt en Visma YouServe op de zakelijke markt. Dit gaf ons de kans om klanten gerichter te helpen met HR-software en services. Wij hebben daarnaast ook een outsourcing tak.

De splitsing heeft impact op ons allemaal gehad. Waar iedereen aanvankelijk collega’s van elkaar was, werden 550 mensen overgezet naar het nieuwe Visma YouServe. En dat heeft een grote impact op een organisatie. Elk proces van de organisatie moet herzien worden. Van arbeidscontracten, werklocaties, de herinrichting van je hele IT-landschap tot aan de keycords en pasjes voor de deur. Ook was er nog geen website en waren alle documenten en software oplossingen nog voorzien met het logo van Raet. Een mega operatie om dit in een korte tijd over te zetten. Je moet echt over alle assen van mensen, middelen en processen aanpassingen doorvoeren."

Wat voor organisatie wil Visma YouServe zijn en hoe zet je verandering in gang?

“Binnen Visma YouServe zijn we vorig jaar gestart met het Papillon cultuurprogramma. Dit staat symbolisch voor het transformeren van onze cultuur van een rups naar een vlinder. Vanuit de hele organisatie zijn wij bezig om alle processen, mensen en middelen zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten. We dachten na over vragen als: Wat is nou precies onze cultuur? Is dat de oude ‘Raet cultuur’ of voelen we ons inmiddels anders? Wie willen we zijn als organisatie en welk gedrag hoort daarbij?

Daarnaast willen we dat medewerkers zichzelf echt als leider en regisseur zien van zijn of haar eigen werk. Door dit soort programma’s werken wij aan een sterke cultuur met veel proactiviteit. Om iedere dag het verschil te kunnen maken, willen we onze medewerkers in hun kracht zetten om hen te helpen 'leider van hun eigen succes te worden'. We willen een werkomgeving creëren waarin alle medewerkers zich veilig voelen. Vanuit een persoonlijk leiderschapsprogramma werken we daarom aan drie kerncompetenties: eigenaarschap, pro-activiteit en samenwerking. We zijn ook aan de slag gegaan met onze kernwaarden. Hoe gaan we met elkaar om en wat mogen we van elkaar verwachten? Om de kernwaarden echt tastbaar te maken, hebben we meer dan 30 workshops georganiseerd. Ván medewerkers vóór medewerkers. Hier is gediscussieerd over de manier waarop iedere medewerker van plan is de kernwaarden vorm te geven vanuit zijn of haar eigen rol. Wij geloven dat elke onderneming drijft op mensen. Zij maken het verschil. Zij zijn je grootste kapitaal."

Welke trends en uitdagingen zie jij binnen HR?

Kooij: “Wat ik zie, is dat de jongere generatie meer voor zichzelf opkomt en meer vrije tijd wil om naast werk ook andere leuke dingen te doen. Stiekem ben ik daar wel eens een beetje jaloers op, omdat ik ook zie dat ik af en toe de batterij op moet laden maar daar te weinig tijd voor neem. En het klinkt wellicht gek in de oren, maar ik vind mijn werk ook gewoon hartstikke leuk! Iedere dag leer ik weer nieuwe dingen."

Hybride werken

"Hybride werken is natuurlijk ook een belangrijke trend. Werken vanuit huis is de normaalste zaak van de wereld geworden.

“Ook ik omarm het thuiswerken, maar ik ben ook heel graag op kantoor." 

Ik wil onder mijn mensen zijn, elkaar even opzoeken; hoe kijk jij hier naar, hoe voel je je? En samen even dat lolletje maken, even dat gekke filmpje met elkaar kijken en weer door. Zo heb ik bijvoorbeeld bij mijn vorige werkgever het vrijdagmiddag filmpje geïntroduceerd."

Arbeidskrapte

"Op dit moment zijn er binnen HR ook enorme uitdagingen, zoals de arbeidskrapte waarin heel veel gebeurt. Het schept daarentegen ook kansen. We denken meer out of the box. Zaken die een aantal jaar geleden nog onbespreekbaar waren zijn nu min of meer gewoon, zoals thuiswerken bijvoorbeeld. Binnen Visma YouServe mag ik van geluk spreken aangezien onze recruitment afdeling goed is ingericht. Er wordt heel snel geschakeld. We zitten er gewoon bovenop. Daarnaast wordt onze online zichtbaarheid steeds groter. Bijvoorbeeld via LinkedIn. We communiceren continu met de kandidaat en binnen twee weken ligt er een voorstel op de mat."

Personeelsverloop

"Een andere uitdaging is dat het personeelsverloop hoog is. Dat is niet alleen bij ons zo, maar binnen heel werkend Nederland. Dat is zeker een zorg, want verloop kost nou eenmaal veel geld. Daarnaast is het voor de achterblijvers ook geen goed teken. Het zet medewerkers ook aan het denken. Veel medewerkers die veranderen van baan, zijn vaak op zoek naar een ander leven. Ze denken dit te vinden bij een andere werkgever. Soms is dit een hele goede keuze, maar soms pakt dit heel anders uit."

Arbeidskrapte kans voor Visma YouServe

"Deze arbeidskrapte en het hoge personeelsverloop zien wij ook bij onze klanten. En dat is op dit moment de grootste reden om zaken met ons te doen. Zeker als je kijkt naar diensten als de uitbesteding van de salarisadministratie. Bij bedrijven die 200 tot 800 medewerkers in dienst hebben, is er doorgaans 1 salarisadministrateur die zorgt dat elke medewerker maandelijks zijn of haar salaris ontvangt. Als die ene persoon ziek wordt of uit dienst gaat, heb je als organisatie een enorm probleem.

“Het niet op tijd en juist uitbetalen van het salaris is geen optie. De kans op verloop is nu eenmaal te groot om zo’n kritiek proces in gevaar te brengen." 

Salaris en arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk, maar wat nog weleens wordt vergeten is persoonlijke aandacht. Hoe fijn is het om met je manager echt in gesprek te zijn, dat je kunt vertellen wat je bezighoudt, waar je mee zit. Veiligheid is daarin zo ontzettend belangrijk. En natuurlijk ook de inzet op Learning & Development, daar kun je als bedrijf echt het verschil mee maken. Gelukkige mensen maken gelukkige ondernemingen. Maar wat maakt nou gelukkig? In essentie: gezien en gewaardeerd worden. Dus koester je schatten en het zal zich uitbetalen”, aldus Diana Kooij.

Related blog posts