Digitalisering en AI geven HR de kans om processen slimmer, sneller en beter in te richten. In de praktijk blijkt het echter lastig om die technologie goed te integreren in het dagelijkse werk. Veel organisaties kampen nog met versnipperde systemen, handmatige handelingen en een gebrek aan duidelijke kaders, ook als het gaat om het gebruik van AI.
Tegen die achtergrond onderzocht Visma YouServe onder ruim 500 HR-professionals hoe HR-afdelingen ervoor staan in 2025. Waar lopen zij in de praktijk tegenaan? Wat zijn de grootste uitdagingen? Hoe ver zijn organisaties met AI? En hoe kijken HR-professionals aan tegen AI-toepassingen die bepaalde taken of verantwoordelijkheden van hen overneemt?
Bijna de helft van de HR-professionals (49%) geeft aan veel tijd kwijt te zijn aan het invoeren van gegevens op meerdere plekken. Slechts 22% ervaart hier geen hinder van. De oorzaak? Een wildgroei aan systemen en applicaties die onvoldoende met elkaar communiceren. Gegevens worden niet centraal vastgelegd, waardoor handmatig werk en dubbele administratie vaak aan de orde van de dag zijn.
Voor 45% van de respondenten is het ‘een enorme uitdaging’ om HR-processen verder te digitaliseren. Waar zit die worsteling precies? De drie meest genoemde knelpunten zijn: een verouderde of beperkte IT-infrastructuur, gebrek aan budget of middelen, en weerstand binnen de organisatie. De wil is er dus vaak wel, maar de weg ernaartoe blijkt weerbarstig.
Twee op de vijf HR-professionals (40%) zien dat AI in hun organisatie zorgt voor een tweedeling. Medewerkers die technologie snel omarmen, nemen een voorsprong. Anderen blijven achter. Zonder aandacht voor adoptie, vaardigheden en begeleiding vergroot AI de kloof tussen collega’s.
Sinds februari 2025 zijn organisaties wettelijk verplicht om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Toch is deze nieuwe verplichting nog grotendeels onbekend: 69% van de respondenten wist vóór dit onderzoek niet dat AI-geletterdheid wettelijk vereist is. En dat is zorgelijk, want de Europese AI-verordening stelt duidelijke eisen aan kennis en bewust gebruik van AI op de werkvloer.