Terugblik YouInspire. Hét HR-event vol trends en ontwikkelingen.

Terugblik YouInspire

Hét HR-event vol trends en ontwikkelingen

 

Op donderdag 1 december vond de eerste editie van het YouInspire event van Visma | YouServe plaats. Een dag vol inspiratie, learnings en best practises op het gebied van HR. Een groot aantal vakgenoten vertrok rond het middaguur naar de eventlocatie InnStyle Maarssen om te luisteren naar de interessante sprekers die voor deze dag op de agenda stonden. De locatie, met een prachtig uitzicht op de Maarsseveensche Plassen, bood een mooi toneel voor een inspirerend programma. 

"YouInspire biedt mooie inzichten in de toekomst van HR"

Jeffrey Smit, Managing Director bij Visma | YouServe trapte de dag af met een warm welkom en gaf vervolgens het woord aan Marco Gianotten, Founder en Chief Empathy Officer bij Giarte.

Marco Gianotten: ‘The Department Formerly Known As HR’

Marco gaf met veel energie een keynote over ‘The Department Formerly Known As HR’, en stond stil bij de veranderende rol van HR-afdelingen in de afgelopen jaren en hoe deze zich verder ontwikkelt in de toekomst. De focus van HR is door de pandemie en het arbeidstekort verschoven, waardoor er nu meer aandacht is voor HR-thema’s. Denk hierbij aan talent development, onboarding excellence en employer branding: niet alleen een aantrekkelijke werkgever worden, maar ook blijven. Ook belichtte hij de trend die we steeds meer gaan zien, namelijk een nauwere samenwerking tussen de afdelingen HR en IT. Dit heeft natuurlijk te maken met de digitalisering, wat vooral door de gevolgen van COVID-19  in een stroomversnelling is geraakt. Medewerkers moesten wereldwijd massaal thuis gaan werken. Een behoorlijke klus voor zowel HR- als IT-afdelingen om dit mogelijk te maken. De moderne werkplek is mede hierdoor er een stuk anders uit gaan zien. 

KPI's: Killers of Potential Innovation

In het tweede gedeelte van de keynote sprak Marco zich uit over hoe meetbare prestatiemodellen eigenlijk niet meer van deze tijd zijn. Zo noemt hij KPI’s (Key Performance Indicators) Killers of Potential Innovation en zegt hij dat SLA (Service Level Agreement) te vaak staat voor Secrets, Lies and Assumptions. Het liefst ziet hij KPI’s als Key Proudness Indicators, waarbij prestaties mensen motiveren. En SLA mag wat Marco betreft veranderen in XLA (Xperience Level Agreement), omdat het in deze huidige samenleving steeds meer draait om de beleving van de mens.

De keynote was een interessante start van de middag. De energie die Marco met zich meebracht, namen de aanwezigen mee naar de volgende sessies. Er volgde een programma van negen parallelsessies waar men uit kon kiezen, waaronder “De belangrijkste wijzigingen in wet- en regelgeving voor 2023”, “Belangrijkste productontwikkelingen van 2022 en 2023” en “Robotics in HR”. Daarnaast werd er een ronde tafel georganiseerd, waarin verschillende manieren om het arbeidsmarkttekort te omzeilen werden besproken.

Center Parcs: tips & tricks bij het outsourcen van salarisadministratie

Marcel Berghuis, CHRO bij Center Parcs, leidde de sessie over tips & tricks bij het outsourcen van salarisadministratie. Gezien Center Parcs haar volledige salarisadministratie heeft uitbesteed aan Visma | YouServe kon hij uit praktijkervaring veel vertellen over het proces en de voordelen van outsourcen. Zo gaf hij aan dat het onder andere de continuïteit verbetert en meer tijd creëert voor strategische HRM vraagstukken. Voor een grote organisatie als Center Parcs kan een dergelijke beslissing spannend zijn, maar door samen te werken is de payroll soepel overgegaan, mét directe quick wins.

Trendrapport: HR-trends en ontwikkelingen onder HR-managers

Tijdens een andere parallelsessie stond het onderzoek omtrent trends onder HR-(eind)verantwoordelijken centraal. Dit onderzoek is uitgevoerd door RVS Marketing in opdracht van Visma | YouServe. Hieruit is gebleken dat meer dan de helft van de organisaties in 2023 hun HR-ambities niet gaan realiseren. Kevin Martens van Visma | YouServe en Arjan Rattink van RVS Marketing lichtten de resultaten toe en bespraken de opvallende resultaten. Digitalisering, het tijdgebrek voor strategisch en tactisch HR en outsourcing passeerden hierbij de revue.

De 10 moeilijkste vragen aan de HR ServiceDesk

Eén van de laatste sessies werd gepresenteerd door Yvette Plugboer, Manager Klant Contact Center en Roelof Dries, Team Manager Service Center bij Visma | YouServe. Zij namen de deelnemers mee op een reis door de tien moeilijkste vragen aan de HR Servicedesk en het Service Center. Deze sessie werd ingestoken als een quiz, waardoor de HR-professionals weer even op scherp werden gezet. De tien vragen hadden betrekking op een breed scala aan HR-onderwerpen, waaronder verlof, verzuim, pensioen, salaris en reiskostenvergoeding. Een mooie manier om te laten zien dat het beschikken over brede HR-kennis best een uitdaging kan zijn met de alsmaar veranderende wet- en regelgeving. Daarnaast gaf het een mooi inzicht in de service die Visma | YouServe kan bieden aan haar klanten. 

Afsluitend vond er een netwerkborrel plaats, waarin er voor iedereen de gelegenheid was om onder het genot van een hapje en een drankje de dag na te bespreken met vakgenoten. Het was een leerzame en interactieve dag, die mooie inzichten gaf over het HR-vak van de toekomst. Alle aanwezigen konden de volgende dag met voldoende stof tot nadenken weer hun (digitale) werkplek betreden.