Het behoud van medewerkers in deze snel veranderende arbeidsmarkt is geen gemakkelijke opgave. HR-professionals ervaren het behouden van medewerkers als één van de grootste zorgen, blijkt uit onderzoek van Visma | YouServe. Zij voelen de druk om te zorgen dat medewerkers binnen de organisatie willen en kúnnen blijven werken. Met de volgende tips vergroot je de kans dat jouw medewerkers aan jou verbonden blijven.

Gepubliceerd op: 22 september 2022

1. Investeer in medewerkers

Tegenwoordig moet alles snel gaan. Even meekijken bij een collega naar een presentatie, vlug een belletje naar een klant of het versturen van een mail naar een collega, alles moet snel. Maar ook functies, rollen en verantwoordelijkheden van medewerkers veranderen snel. Er worden nieuwe tools en instrumenten ontwikkeld waarmee het werk beter of anders verricht kan worden, en we ontwikkelen een nieuwe kijk op bestaande werkzaamheden.

Gemiddeld genomen verandert een functie inhoudelijk eens in de drie jaar. Zonder onderhoud in medewerkers zijn zij na deze drie jaar niet meer in staat om hun werk goed te verrichten. Daarom is het belangrijk om te investeren in onderhoud. Op deze manier kun je de kennis en kunde van medewerkers fit houden en investeer je in medewerkers die willen doorgroeien naar een volgende fase in hun carrière.

Werkgevers moeten de ontwikkeling voor medewerkers faciliteren die in de toekomst het verschil kunnen, en willen, maken binnen de organisatie. Tegelijkertijd hebben ook medewerkers een verantwoordelijkheid om aan hun wendbaarheid te werken. Bestaat het werk over een paar jaar nog of worden de werkzaamheden wellicht gerobotiseerd? Werkgevers en medewerkers moeten elkaar vinden om synergie te vinden in een optimale ontwikkeling van de organisatie. 

2. Zorg voor persoonlijke aandacht

Geen enkele medewerker is hetzelfde. Daarom is het belangrijk dat je iedereen persoonlijke aandacht geeft. Iemands levensfase is bijvoorbeeld van invloed op de wensen en behoeften op zowel de werkvloer als thuis. Als werkgever doe je er goed aan om naar je medewerkers te luisteren en hen te ondersteunen in hun behoeften. Door tijdig te kijken naar de behoefte en het welzijn van medewerkers voorkom je dat mensen uitvallen.

Als je weet dat de werkzaamheden voor een medewerker van 65 jaar om fysieke redenen moeilijk is om vol te houden, gaan zowel de medewerkers als werkgever daar aan onderdoor. Om oudere werknemers duurzaam inzetbaar te houden, is het bijvoorbeeld mogelijk om één dag per week minder te werken, tegen een gereduceerd salaris maar mét behoud van het volledige pensioen. De laatste fase van een carrière is vaak belastend, fysiek of medisch. Daarom is het mogelijk om al drie jaar voor de AOW-leeftijd medewerkers de ruimte te geven om afscheid te nemen van de werkomgeving.  Op die manier kan de medewerker eerder van zijn AOW genieten en kan een ziektetraject worden voorkomen. Jongere medewerkers daarentegen zijn geneigd om eerst geld te verdienen. Eenmaal gestart met hun werkende carrière binnen een organisatie ontstaat de behoefte voor secundaire zaken, zoals persoonlijke of professionele ontwikkelen, meer verlof, of soms zelfs de ruimte voor mantelzorg.

In persoonlijke ontwikkelgesprekken met medewerkers ontdek je hun behoeften en wensen. Dat kan al zo eenvoudig zijn als een ergonomische thuiswerkplek of meer vrije tijd. 

3. Zet dat stapje extra

In deze uitdagende arbeidsmarkt is het moeilijk om nieuwe medewerkers aan te trekken. Het is dan ook erg belangrijk om te zorgen dat de huidige medewerkers bij jouw organisatie willen blijven werken. Als werkgever draag je de zorg een zo aantrekkelijk mogelijke werkomgeving te creëren. Positioneer je organisatie als een goede werkgever. Verzorg daarom voor alle medewerkers een sterk pakket aan primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden waarmee je hen helpt hun werk goed te kunnen blijven doen. Help jouw medewerkers zodat zij jou kunnen helpen.

Werkgevers dragen een sociale verantwoordelijkheid voor hun medewerkers. Aan de hand van deze drie stappen help jij jouw medewerkers en stel je hen in staat hun werk altijd goed te blijven doen, in welke levens- of loopbaanfase zij ook zitten.

Meer weten of hulp nodig?

Wil je meer weten over het behoud van medewerkers? Of heb je hulp nodig bij het inrichten van processen of software rondom rondom dit thema? We staan voor je klaar. Neem contact met ons op, dan helpen we je zo snel mogelijk verder.

Contact met Visma | YouServe